Dyskusja obejmowała kwestie roli religii w polskim społeczeństwie i kompetencji religijnych, niezależnie od tego, czy ktoś sam jest osobą religijną, czy nie. Ze względu na silny wpływ religii na społeczeństwo i politykę, zastanawialiśmy się, na ile kompetencje religijne powinny być częścią kanonu ogólnego kształcenia w szkołach.
Tego typu problematyka rodzi szereg kwestii, np. Jak powinna być zorganizowana edukacja religijna, aby z jednej strony zabezpieczyć prawo człowieka do wolności wyznania (zarówno w jego pozytywnym, jak i negatywnym rozwoju), a z drugiej strony - Jak zwiększyć potencjał edukacyjny religii lub uznać i ograniczyć ewentualne przejawy fundamentalizmu? Jaka forma organizacji edukacji religijnej jest odpowiednia: edukacja wyznaniowa, wielowyznaniowa czy też religioznawcza? Które kompetencje cząstkowe należą do kompetencji religijnych? Jakie specyfikacje merytoryczne należy wprowadzić? W jaki sposób można prowadzić dialog między ludźmi religijnymi i "religijnie niemuzykalnymi" (Max Weber), co jest niezbędnym w ideologicznie pluralistycznym społeczeństwie? itd.
W międzyczasie dążenia sekularyzacyjne w Niemczech znacznie zmieniły wymowę chrześcijaństwa w tym kraju, nawet jeżeli chrześcijański charakter społeczeństwa jest nadal widoczny. Podobnie też skutki sekularyzacji dotarły również do Polski. W celu poszukiwania odpowiedzi na postawione pytania, niemieccy uczeni powołali interdyscyplinarny zespół ekspertów, których praca będzie przedmiotem wspólnych dyskusji, a w jej wyniku ma powstać teoria kształcenia.
Wspólne spotkanie zainicjuje ciekawą i owocną współpracę między naszymi pedagogami. Prof. UŁ Aneta Rogalska-Marasińska pojedzie z rewizytą do tej uczelni, by zobaczyć w ramach hospitowanych zajęć dydaktycznych zobaczyć, jak wdrażane są przez kadrę akademicką w/w uniwersytetu założenia edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju.