Program studiów obejmuje następujące przedmioty:
- Lingwistyka edukacyjna
- Psycholingwistyka rozwojowa
- Wybrane zagadnienia logopedii
- Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej
- Podstawy edukacji włączającej
- Podstawy metodyki nauczania w grupach zróżnicowanych
- Wykrywanie i diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów
- Metodyka wspomagania komunikacji językowej
- Metodyka wychowania językowego
- Metodyka nauczania języków obcych przez dzieci z zaburzeniami komunikacji
- Metodyka nauczania czytania
- Metodyka rozwijania czytelnictwa
- Metodyka komunikowania się z uczniami w grupie zróżnicowanej
- Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
- Ćwiczenia w mówieniu ułatwiającym wielozmysłową percepcję i rozumienie wypowiedzi słownych
- Metoda Fonogestów
- Podstawy języka migowego
- Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
- Zasady projektowania uniwersalnego w dydaktyce
- Metodyka stosowania urządzeń wspomagających komunikowanie się
- Seminarium problemowe
Studia kończą się przygotowaniem w ramach seminariów problemowych projektów opartych na indywidualnych i zespołowych badaniach pedagogicznych w działaniu i wymianie doświadczeń między słuchaczami. Projekty mają służyć rozwiązaniu praktycznych trudności dostrzeżonych w przedszkolach i szkołach, w których pracują słuchacze i są powiązane merytorycznie przedmiotami realizowanymi w programie studiów. Zaleca się wspólne, zespołowe przygotowanie tych rozwiązań przy wsparciu promotorów.
Koszty uczestnictwa: bezpłatne
Czas trwania:
2 semestry, obejmują 210 godzin zajęć (prowadzonych częściowo zdalnie; większość zajęć – zwłaszcza praktycznych - realizowana jest na Wydziale Nauk o Wychowaniu)
Kierownik studiów:
dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik, prof. UŁ – pedagog specjalna/surdopedagog, psycholog i logopeda
https://www.uni.lodz.pl/pracownicy/dorota-podgorska-jachnik
Sylwetka kandydata:
Studia o charakterze doskonalącym adresowane są do aktualnie zatrudnionych nauczycieli wszystkich przedmiotów – szczególnie edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej oraz języka polskiego; do osób pracujących w przedszkolach i szkołach podstawowych oraz średnich – zarówno pedagogów, jak i pedagogów specjalnych, także nauczycieli wspomagających i asystentów ucznia (asystentów – tylko w przypadku ukończenia studiów min. I stopnia). Studia mogą podjąć także logopedzi, psychologowie i pedagogowie szkolni. Od kandydatów wymagane jest zaświadczenie z miejsca pracy. Na studia będą przyjmowani absolwenci studiów I i II stopnia, jednolitych studiów magisterskich lub studiów podyplomowych. Studia są bezpłatne - finansuje je w całości Ministerstwo Edukacji i Nauki.
WYMAGANE DOKUMENTY:
- odpis dyplomu ukończenia studiów I lub II stopnia, lub jednolitych studiów magisterskich, lub studiów podyplomowych – zgodnie z wymaganiami
- kwestionariusz osobowy (wzór do pobrania)
- podanie o przyjęcie na studia (wzór do pobrania)
- zaświadczenie o zatrudnieniu w przedszkolu lub w szkole jako nauczyciel, asystent ucznia lub specjalista (logopeda, psycholog, pedagog, pedagog specjalny).
- Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych dla osób uczestniczących w rekrutacji na studia podyplomowe
- Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych dla słuchaczy studiów podyplomowych
Dokumenty można składać do dnia 19 maja 2023 r. u pani mgr Karoliny Kaczmarek w sekretariacie Katedry Historii Wychowania i Pedeutologii, na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ, Łódź, ul. Pomorska 46/48, budynek B, pokój 110, tel. 42 665 50 64, e-mail: karolina.kaczmarek@now.uni.lodz.pl
Pierwszy zjazd:
zaplanowany jest na 27-28 maja na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ
Dodatkowe informacje:
Studia organizowane w systemie weekendowym planowane są w taki sposób, by osoby przyjezdne nie były zmuszone do dodatkowych kosztów związanych z noclegami (jeden z dni zjazdowych – przeważnie niedziela z mniejszą liczbą zajęć – realizowany jest w formie zdalnej).
Szczegóły u Pani mgr Karoliny Kaczmarek
Szczegółowe informacje o rekrutacji są dostępne pod linkiem: Metodyka wspomagania komunikacji językowej uczniów – ogłoszenie rekrutacyjne