Nowe Studia Podyplomowe

Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ

ul. Pomorska 46/48, 90-136 Łódź

tel.: 42 665 50 64 | e-mail: kahiwip@uni.lodz.pl 

Zadanie finansowane ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki

 

Studia podyplomowe doskonalące w zakresie metodyki wspomagania rozwoju językowego uczniów, realizowane w ramach umowy z Ministerstwem Edukacji i Nauki

Zapraszamy do udziału w drugiej edycji BEZPŁATNYCH dwusemestralnych studiów doskonalących w zakresie metodyki wspomagania rozwoju językowego uczniów. Studia finansowane są przez Ministerstwo Edukacji i Nauki Studia są bezpłatne - sfinansowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach doskonalenia kompetencji kadr dla edukacji włączającej. Zajęcia prowadzą doświadczeni nauczyciele akademiccy z Wydziału Nauk o Wychowaniu i Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz z innych uznanych uczelni (Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Akademii Pedagogiki Specjalnej), oraz praktycy nauczyciele, logopedzi i psychologowie ze szkół, szkół specjalnych, poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych placówek.

Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w aktualną wiedzę teoretyczną, metodyczną i umiejętności praktyczne, konieczne do skutecznego komunikowania się (język migowy, komunikacja alternatywna), kierowania rozwojem językowym tych uczniów oraz zwiększania dostępności edukacji.

Ważnym celem studiów jest też wymiana doświadczeń nauczycieli i przeprowadzenie badań pedagogicznych w działaniu, pozwalających na wspólne wypracowanie zestawów wypróbowanych narzędzi do diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów z zaburzeniami słuchu, mowy, języka i komunikacji, przykładowych indywidualnych programów czy pomocniczych materiałów dydaktycznych. Studia są odpowiedzią na pilne zapotrzebowanie szkół, zwłaszcza włączających oraz integracyjnych, na kompetentnych specjalistów, którzy potrafią skutecznie wspierać dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, opóźnieniami rozwoju mowy, deficytami kompetencji i sprawności językowych, trudnościami w uczeniu się czytania i pisania i in.

Zachęcamy do udziału i prosimy o zapoznanie się ze szczegółami rekrutacji: ogłoszenie rekrutacyjne

Program studiów obejmuje następujące przedmioty:

  • Lingwistyka edukacyjna
  • Psycholingwistyka rozwojowa
  • Wybrane zagadnienia logopedii
  • Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej
  • Podstawy edukacji włączającej
  • Podstawy metodyki nauczania w grupach zróżnicowanych
  • Wykrywanie i diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów
  • Metodyka wspomagania komunikacji językowej
  • Metodyka wychowania językowego
  • Metodyka nauczania języków obcych przez dzieci z zaburzeniami komunikacji
  • Metodyka nauczania czytania
  • Metodyka rozwijania czytelnictwa
  • Metodyka komunikowania się z uczniami w grupie zróżnicowanej
  • Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
  • Ćwiczenia w mówieniu ułatwiającym wielozmysłową percepcję i rozumienie wypowiedzi słownych
  • Metoda Fonogestów
  • Podstawy języka migowego
  • Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
  • Zasady projektowania uniwersalnego w dydaktyce
  • Metodyka stosowania urządzeń wspomagających komunikowanie się
  • Seminarium problemowe

Studia kończą się przygotowaniem w ramach seminariów problemowych projektów opartych na indywidualnych i zespołowych badaniach pedagogicznych w działaniu i wymianie doświadczeń między słuchaczami. Projekty mają służyć rozwiązaniu praktycznych trudności dostrzeżonych w przedszkolach i szkołach, w których pracują słuchacze i są powiązane merytorycznie przedmiotami realizowanymi w programie studiów. Zaleca się wspólne, zespołowe przygotowanie tych rozwiązań przy wsparciu promotorów.

Koszty uczestnictwa: bezpłatne

Czas trwania:

2 semestry, obejmują 210 godzin zajęć (prowadzonych częściowo zdalnie; większość zajęć – zwłaszcza praktycznych - realizowana jest na Wydziale Nauk o Wychowaniu)

Kierownik studiów:

dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik, prof. UŁ – pedagog specjalna/surdopedagog, psycholog i logopeda
https://www.uni.lodz.pl/pracownicy/dorota-podgorska-jachnik

Sylwetka kandydata:

Studia o charakterze doskonalącym adresowane są do aktualnie zatrudnionych nauczycieli wszystkich przedmiotów – szczególnie edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej oraz języka polskiego; do osób pracujących w przedszkolach i szkołach podstawowych oraz średnich – zarówno pedagogów, jak i pedagogów specjalnych, także nauczycieli wspomagających i asystentów ucznia (asystentów – tylko w przypadku ukończenia studiów min. I stopnia). Studia mogą podjąć także logopedzi, psychologowie i pedagogowie szkolni. Od kandydatów wymagane jest zaświadczenie z miejsca pracy. Na studia będą przyjmowani absolwenci studiów I i II stopnia, jednolitych studiów magisterskich lub studiów podyplomowych. Studia są bezpłatne - finansuje je w całości Ministerstwo Edukacji i Nauki.

WYMAGANE DOKUMENTY:

Dokumenty można składać do dnia 19 maja 2023 r. u pani mgr Karoliny Kaczmarek w sekretariacie Katedry Historii Wychowania i Pedeutologii, na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ, Łódź, ul. Pomorska 46/48, budynek B, pokój 110, tel. 42 665 50 64, e-mail: karolina.kaczmarek@now.uni.lodz.pl 

Pierwszy zjazd:

zaplanowany jest na 27-28 maja na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ

Dodatkowe informacje:

Studia organizowane w systemie weekendowym planowane są w taki sposób, by osoby przyjezdne nie były zmuszone do dodatkowych kosztów związanych z noclegami (jeden z dni zjazdowych – przeważnie niedziela z mniejszą liczbą zajęć – realizowany jest w formie zdalnej). 

Szczegóły u Pani mgr Karoliny Kaczmarek

Szczegółowe informacje o rekrutacji są dostępne pod linkiem: Metodyka wspomagania komunikacji językowej uczniów – ogłoszenie rekrutacyjne