KIERUNEK: PEDAGOGIKA
Opis studiów
Studia na kierunku PEDAGOGIKA prowadzą do pogłębionego rozumienia uwarunkowań oraz przebiegu procesów rozwoju, wychowania i edukacji człowieka na różnych etapach życia, toczących się zarówno w specjalnie powołanych do tego instytucjach (np. edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, artystycznych, poradniczo-terapeutycznych, wsparcia rodziny i seniorów, kultury i rekreacji, coachingowych), jak i w środowisku życia człowieka (w rodzinie, w grupach rówieśniczych, w grupach wsparcia itp.). Studia pedagogiczne przygotowują do pracy z ludźmi w różnym wieku (od dzieciństwa do starości), z osobami znajdującymi się w różnych sytuacjach. Dlatego też, w zależności od wybranej specjalności, nasi studenci przygotowywani są do prowadzenia działań opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, socjalno-wspierających, sportowych, artystycznych.
Kierunek Pedagogika na II stopniu studiów stanowi atrakcyjną ofertę dla absolwentów:
- dowolnych specjalności pedagogicznych,
- kierunków z dziedziny nauk społecznych, takich jak psychologia, socjologia, kulturoznawstwo i in.,
- kierunków z dziedziny nauk humanistycznych, takich jak historia, filozofia, filologia i in.,
- kierunków edukacja techniczno-informatyczna, edukacja artystyczna.
Kierunek PEDAGOGIKA jest dla Ciebie, jeśli:
- chcesz osiągnąć niezbędny na wielu stanowiskach tytuł magistra pedagogiki,
- chcesz zdobyć lub wznieść na wyższy poziom swoje kwalifikacje pedagogiczne,
- pragniesz rozszerzyć swoje spojrzenie na współczesne problemy wychowania i edukacji w obszarach praktyki pedagogicznej zgodnych z ofertą specjalności,
- przygotowujesz się do kariery naukowej z zakresu nauk społecznych,
Najważniejsze korzyści z podjęcia studiów na kierunku PEDAGOGIKA:
- osiągniesz liczące się na rynku pracy, profesjonalne wykształcenie,
- zdobędziesz kluczowe kompetencje i umiejętności praktyczne poparte naukową wiedzą,
- poznasz innowacyjnych, pełnych zapału wykładowców – uznane autorytety, a jednocześnie przyjaznych partnerów w dyskusji,
- weźmiesz udział w atrakcyjnych, twórczych zajęciach z wykorzystaniem warsztatów, projektów, gier dydaktycznych, ćwiczeń praktycznych,
- będziesz mieć szansę dołączyć do kół naukowych i wielu innych organizacji studenckich,
- możesz podjąć współpracę z pracownikami akademickimi w formie udziału w organizowanych na Wydziale konferencjach, badaniach i publikacjach naukowych,
- możesz aktywnie uczestniczyć w międzynarodowym programie mobilnościowym Erasmus+, biorąc udział w zajęciach na innych prestiżowych uczelniach zagranicznych oraz nawiązując kontakty ze studentami z całego świata.
Możliwe miejsca i środowiska pracy po ukończeniu studiów na kierunku PEDAGOGIKA:
- placówki oświatowe, m.in. szkoły, poradnie psychologiczno-pedagogiczne
- instytucje opieki, m.in. domy dziecka, pogotowie opiekuńcze, domy pomocy społecznej, żłobki
- ośrodki kultury, m.in. centra zajęć pozaszkolnych, domy kultury
- przedsiębiorstwa komercyjne, m.in. w działach szkoleniowo-rozwojowych
- instytucje terapii i resocjalizacji, m.in. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, ośrodki socjoterapii, ośrodki leczenia uzależnień, wychowawcy w jednostkach penitencjarnych,
- przedsiębiorstwa komercyjne, m.in. prowadzenie działań szkoleniowo-rozwojowych, firmy szkoleniowe, działy HR
Szczegółowa charakterystyka przyszłego miejsca pracy zależy od wyboru specjalności (zobacz: zakładki „Specjalności” i „Sylwetka absolwenta”).
Specjalności
Studia na kierunku Pedagogika od czwartego semestru będą realizowane w ramach następujących specjalności:
Struktura specjalności na studiach II stopnia na kierunku PEDAGOGIKA jest następująca:
- Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem
- Pedagogika resocjalizacyjna
- Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa
- Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej
- Edukacja artystyczna z animacją kulturową (tylko studia stacjonarne)
Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem
Specjalność pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem koncentruje się na wspieraniu człowieka dorosłego w procesie jego rozwoju i edukacji (zarówno w instytucjach, jak i poza nimi) oraz w procesie samokształcenia. Specjalność przygotowuje do nauczania osób dorosłych, kształtuje umiejętności w zakresie coachingu i mentoringu.
Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem jest dla Ciebie, jeśli:
- łatwiej nawiązujesz kontakt z dorosłymi niż z dziećmi i młodzieżą,
- fascynuje Cię fenomen uczenia się człowieka w ciągu całego jego życia,
- odkrywasz, że bliżej Ci postawą do niedyrektywnego facylitatora niż autorytarnego nauczyciela,
- wiążesz swoją przyszłość z dobrze płatną branżą szkoleniową,
- interesują Cię zagadnienia związane ze starością i starzeniem się,
Główne treści kształcenia:
- współczesne teorie uczenia się i edukacji człowieka dorosłego w warunkach formalnych, pozaformalnych i nieformalnych,
- wybrane konteksty praktyki edukacji dorosłych,
- koncepcje rozwoju człowieka dorosłego i ich andragogiczne implikacje,
- problemy współczesnej gerontologii,
- zasady i metodyka coachingu.
Potencjalne miejsca i stanowiska pracy absolwenta specjalności Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem:
- profesjonalne firmy szkoleniowe jako trener, szkoleniowiec, metodyk kształcenia zdalnego,
- ośrodki kultury i rekreacji, działy edukacyjne itp. jako edukator dorosłych, animator,
- uniwersytety trzeciego wieku,
- firmy coachingowe,
- wewnętrzne działy związane z HR, rozwojem, szkoleniami, mentoringiem w przedsiębiorstwach komercyjnych,
- instytucje świadczące usługi wspierające i doradcze,
- centra seniorów, domy dziennego pobytu, jako opiekun lub animator wolnego czasu
- fundacje, organizacje pozarządowe, projekty unijne związane z edukacją i działaniami społecznymi na rzecz osób dorosłych i starszych.
Więcej o specjalności Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i „Sylwetka absolwenta”.
Specjalność Pedagogika resocjalizacyjna
Studia na specjalności obejmują wiedzę teoretyczną z obszaru resocjalizacji, prawnych i etycznych aspektów pracy pedagoga, jak również umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy pedagoga w instytucjach wychowawczych i środowisku otwartym, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki pracy z osobami niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem. Studia na tej specjalności są ukierunkowane na poznanie i zrozumienie teorii resocjalizacji oraz ogólnych modeli diagnozowania niedostosowania społecznego, a także zastosowanie narzędzi diagnostycznych wymaganych w praktyce zawodowej. Ponadto są one ukierunkowane na praktyczne aspekty organizowania procesu wychowania resocjalizującego, projektowania oddziaływań profilaktycznych i terapeutycznych oraz stosowania wybranych, metod i środków w pracy wychowawczej.
Więcej o specjalności Pedagogika resocjalizacyjna znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i „Sylwetka absolwenta”.
Specjalność Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa
Studia na specjalności obejmują pogłębioną, zaawansowaną wiedzę i umiejętności z zakresu metod pracy opiekuńczo-wychowawczej i środowiskowej w zróżnicowanych grupach i społecznościach lokalnych, a także rozbudowane kompetencje w zakresie posługiwania się konkretnymi narzędziami pracy z wybranymi kategoriami osób, czy środowisk społecznych. Studia na tej specjalności oparte są na oryginalnym modelu polegającym na opracowaniu przez studentów profesjonalnych projektów socjalnych i ich wdrażaniu w placówkach i w środowisku otwartym.
Więcej o specjalności Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i „Sylwetka absolwenta”.
Specjalność Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej
Studia na specjalności obejmują pogłębioną, zaawansowaną wiedzę, kompetencje i umiejętności z zakresu rozpoznawania sytuacji wymagających podejmowania działań opiekuńczych oraz planowania działań mających na celu profesjonalne wspieranie pedagogiczne dzieci z różnego rodzaju nieprawidłowościami w rozwoju i w zachowaniu.
Więcej o specjalności Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i „Sylwetka absolwenta”.
Specjalność Edukacja artystyczna z animacją kulturową
Studia na specjalności obejmują pogłębioną, zaawansowaną wiedzę i umiejętności konieczne do profesjonalnej pracy pedagoga, edukatora sztuki w zakresie prowadzenia i animacji zajęć artystycznych z dziećmi i młodzieżą. Specjalność ta ukierunkowana jest z jednej strony na zdobywanie wiedzy o sztuce i jej funkcjach wychowawczych, a z drugiej strony na umiejętności praktyczne związane z planowaniem, organizacją i realizacją działań artystycznych, rozwijających zainteresowania dzieci i młodzieży. Do osiągnięcia założonych efektów uczenia się wykorzystywane są różne rodzaje ekspresji oraz odbioru sztuki jak: taniec, drama, fotografia, grafika komputerowa w nauczaniu plastyki, impresje muzyczne i wokalne.
Więcej o specjalności Edukacja artystyczna z animacją kulturową znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i „Sylwetka absolwenta”.
Główne przedmioty
Wszystkie zajęcia na kierunku pedagogika prowadzone są z zachowaniem właściwej równowagi pomiędzy osiąganiem efektów w postaci teoretycznej wiedzy naukowej, a kształtowaniem praktycznych kompetencji i umiejętności. Przedmioty realizowane są z wykorzystaniem m.in.:
- wykładów,
- ćwiczeń,
- praktyk,
- seminariów,
- konwersatoriów.
Główne przedmioty kształcenia ogólnego (dla wszystkich studentów kierunku):
- Współczesna myśl pedagogiczna
- Społeczne uwarunkowania procesów wychowawczych
- Psychologiczne uwarunkowania procesów wychowawczych
- Metodologia badań edukacyjnych
- Andragogika
- Edukacja międzykulturowa
- Edukacja twórczości
Główne przedmioty specjalnościowe:
Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem:
- Teoretyczne podstawy coachingu
- Metodyka coachingu
- Edukacja dorosłych na odległość
- Poradnictwo andragogiczne
- Auksologia andragogiczna i coaching rozwojowy
- Biograficzność w andragogice
Specjalność Pedagogika resocjalizacyjna:
- Diagnoza i terapia sprawców przestępstw seksualnych
- Warsztat kompetencji pedagoga resocjalizacyjnego
- Mediacja rówieśnicza
- Warsztat metodyki resocjalizacyjnej nieletnich
- Warsztat metodyki resocjalizacji osób dorosłych
- Interwencja kryzysowa i pomoc psychopedagogiczna
Specjalność Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa:
- Orientacje metodologiczne w badaniach społeczno-pedagogicznych
- Studium dyskusyjne relacji Ja-Ty-refleksyjność pedagoga społecznego w polu praktyki
- Koncepcje i praktyka przeciwdziałania wyłączaniu społecznemu
- Aksjologia pracy socjalnej
- Międzynarodowa praca socjalna
- Społeczno-pedagogiczne aspekty rewitalizacji
Specjalność Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej:
- Diagnoza dojrzałości szkolnej
- Diagnoza psychopedagogiczna potrzeb edukacyjnych ucznia
- Projektowanie działań opiekuńczo-wychowawczych
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i terapeutycznych z uczniem ze SPE
- Konstruowanie indywidualnych programów terapii i edukacji ucznia
- Metodyka pracy z rodziną w opiece i terapii
Specjalność Edukacja artystyczna z animacją kulturową:
- Metodyka zajęć teatralnych i filmowych
- Arteterapia
- Edukacja wizualna z metodyką
- Multimedialna edukacja muzyczna z metodyką
- Diagnoza i wspieranie młodzieży uzdolnionej artystycznie
- Projektowanie form animacji społeczno-kulturalnej
Sylwetka absolwenta
Absolwent studiów na kierunku PEDAGOGIKA jest przygotowany do pełnienia roli pedagoga oraz szeregu funkcji i wykonywania zadań z nią związanych.
Kluczowe efekty uczenia się absolwenta studiów na kierunku PEDAGOGIKA:
- pogłębiona teoretyczna wiedza pedagogiczna,
- szeroka znajomość kontekstów historyczno-filozoficznych, antropologicznych, socjologicznych i psychologicznych warunkujących procesy wychowania, edukacji, opieki,
- rozwinięte umiejętności metodologiczne w zakresie rozpoznawania zjawisk związanych z wychowaniem, edukacją, opieką,
- specjalistyczne umiejętności metodyczne dotyczące planowania i realizacji procesów wychowania, edukacji, opieki,
- wszechstronne umiejętności i kompetencje miękkie, takie jak krytyczne myślenie, komunikacja, działania projektowe, współpraca w grupie, zdolności organizacyjne, rozwiązywanie problemów, wystąpienia publiczne i in.,
- wysoki poziom etyki w działaniach pedagogicznych.
Dopełnieniem charakterystyki absolwenta studiów na kierunku PEDAGOGIKA jest opis wynikły z obranej w toku studiów specjalności:
Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem
Kluczowe efekty uczenia się realizowane na specjalności Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem:
- pogłębiona znajomość teorii uczenia się i edukacji człowieka dorosłego,
- wysokie umiejętności metodologiczne dotyczące diagnozowania zjawisk związanych z edukacją osób dorosłych,
- rozbudzona postawa refleksyjnego praktyka wobec problemów uczenia się człowieka dorosłego,
- pogłębiona świadomość rozwoju własnego i kompetencje w zakresie tworzenia własnego warsztatu zawodowego,
- znajomość problematyki gerontologicznej i umiejętność twórczej ingerencji w środowisko osób starszych,
- pogłębiona znajomość zasad i narzędzi stosowanych w coachingu.
Absolwent tej specjalności Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem studiów dysponuje pogłębioną wiedzą o procesach edukacji dorosłych. Posiada kompetencje w zakresie prowadzenia badań naukowych (w tym badań jakościowych – biograficznych), a także samodzielnej i twórczej aktywności w różnych obszarach działalności edukacyjnej na rzecz osób dorosłych. Dysponuje interdyscyplinarną, uporządkowaną wiedzą dotyczącą procesów rozwoju dorosłych. Ma teoretyczne przygotowanie o charakterze andragogicznym i gerontologicznym zorientowane na działalność wspierającą rozwój człowieka dorosłego w różnych obszarach jego funkcjonowania. Ma zaawansowaną i uporządkowana wiedzę z zakresu coachingu. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu gerontologii społecznej i poradnictwa dla dorosłych. Potrafi w twórczy sposób wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce i jest przygotowany między innymi do: diagnozowania środowiska życia człowieka dorosłego, planowania i realizacji projektów edukacyjnych, kreowania różnorodnych środowisk edukacyjnych, prowadzenia szkoleń i treningów dla dorosłych, wspierania dorosłego w rozwoju w obszarze życia codziennego, rodzinnego, zawodowego, edukacyjnego, społecznego, głównie poprzez działania z zakresu coachingu. Potrafi pracować w zespole o charakterze interdyscyplinarnym, przyjmować i wyznaczać zadania. Ma pogłębioną świadomość własnego rozwoju i dysponuje kompetencjami w zakresie tworzenia własnego warsztatu zawodowego. Jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.
W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: „Pedagoga” (235921), „Andragoga” (235101), „Wykładowcy na kursach (edukator, trener)” (235915), „Trenera osobistego (coach, mentor, tutor)” (235920), a także „Specjalisty do spraw szkoleń” (242403), „Pozostałych specjalistów do spraw szkoleń zawodowych i rozwoju kadr” (242490) „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990).
Absolwent może być zatrudniony w instytucjach edukacji dorosłych, w instytucjach wsparcia społecznego, w instytucjach działalności na rzecz pomocy osobom starszym, w zakładach pracy zatrudniających andragoga, w instytucjach szkoleniowych, doradczych i kulturalnych w sektorze publicznym i niepublicznym. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania andragogiczne i coachingowe. Po spełnieniu dodatkowych wymagań będzie gotów do wykonywania zadań kierowniczych w zakresie „Kierownika działu szkoleń” (121202). Dodatkowo w przypadku posiadania przygotowania pedagogicznego oraz uprawnień z zakresu zarządzania placówkami, może także wykonywać zadania „Pozostałych kierowników w instytucjach edukacyjnych” (134590).
Specjalność Pedagogika resocjalizacyjna
Absolwent specjalności Pedagogika resocjalizacyjna posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną z obszaru resocjalizacji oraz rozbudowane umiejętności i kompetencje konieczne do profesjonalnej pracy z osobami niedostosowanymi społecznie, bazującej na współczesnych modelach postępowania z osobami przestępczymi i zagrożonymi przestępczością. Zna i rozumie współczesne nurty i systemy resocjalizacyjne. Potrafi biegle posługiwać się narzędziami diagnostycznymi oraz projektować indywidualne programy oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych. Posiada kompetencje do organizowania oddziaływań wychowawczych w ramach pracy instytucjonalnej i środowiskowej, a także działań na rzecz pozytywnej readaptacji społecznej. Jest przygotowany do projektowania oddziaływań profilaktycznych oraz posiada wiedzę z zakresu zróżnicowanych form terapii. Zna i potrafi zastosować zasady prawidłowej komunikacji w praktyce zawodowej. Jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.
W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: Pedagoga” (235921), „Specjalisty resocjalizacji” (263505), „Wychowawcy w jednostkach penitencjarnych” (263506), „Animatora czasu wolnego młodzieży (pracownik młodzieżowy)” (235916), „Wychowawcy w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego oraz instytucjach całodobowej socjalizacji, opieki i pieczy zastępczej” (235914), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990). Ponadto w przypadku posiadania przygotowania pedagogicznego, może także pracować jako „Nauczyciel niedostosowanych społecznie (pedagog resocjalizacji, socjoterapeuta)” (235202), „Pedagog szkolny” (235912), „Wychowawca w jednostkach penitencjarnych” (263506).
Podobnie, jak absolwent specjalności na studiach I stopnia, posiada wykształcenie stanowiące warunek wstępny i sprzyjający podjęciu pracy w jednostkach penitencjarnych (zakłady karne i areszty śledcze). Posiada przygotowanie do pracy w organizacjach pozarządowych działających na rzecz zapobiegania demoralizacji i patologiom społecznym. Po spełnieniu dodatkowych wymagań z zakresu przygotowania pedagogicznego może być zatrudniony na stanowisku pedagoga i wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, w schroniskach dla nieletnich, pogotowiu opiekuńczym i zakładach poprawczych. W przypadku spełnienia dodatkowych wymagań z zakresu zarządzania placówkami może także wykonywać zadania „Dyrektora zakładu dla nieletnich” (134902).
Specjalność Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa
Absolwent specjalności Pedagogika społeczna: praca opiekuńczo-wychowawcza i środowiskowa posiada w zaawansowanym i interdyscyplinarnym zakresie wiedzę, obejmującą wybrane specjalistyczne podejścia teoretyczne do analizy pola działania oraz aktywności społeczno-pedagogicznej. Umożliwia ona poznanie kontekstu(ów) społecznych problemów społeczno-wychowawczych jednostek i społeczności oraz istoty związków między zjawiskami, jak również w wiedzę metodologiczną, pozwalającą na projektowanie i realizację jakościowych i ilościowych badań podejmowanych w ramach pedagogiki społecznej. Szczególny nacisk położono na kształtowanie umiejętności abstrahowania, uogólniania i myślenia kompleksowego, mechanizmu tworzenia elementów teorii, rozumienia różnych paradygmatów analizy pola praktyki, w tym też ich przemyślanego integrowania, a także krytycznego myślenia w analizowaniu rzeczywistości wychowawczej, samodzielnego formułowania i klasyfikowania problemów opiekuńczych i socjalno-wychowawczych oraz dokonywania wyboru orientacji działania w polu praktyki. W rezultacie, absolwent pedagogiki społecznej jest wyposażony w następujące umiejętności i kompetencje społeczne: definiowanie sytuacji wymagającej działania, wyjaśnianie, określenie kryteriów aksjologicznych postępowania, umiejętności metodyczne przydatne do podjęcia działania pedagogicznego w różnych polach aktywności. Absolwenci pedagogiki społecznej podejmują pracę w różnych zawodach w obszarze edukacji, opieki, pomocy. Absolwent jest w tym kontekście przygotowany do profesjonalnego działania w polu praktyki (pracy środowiskowej, socjalno-wychowawczej, społecznej, asystentury rodziny) w środowisku otwartym i instytucjonalnym, a także kompleksowej diagnozy uwarunkowań rozwoju człowieka, ze szczególnym akcentem na rozpoznanie barier rozwojowych indywidualnych i środowiskowych oraz sił tkwiących w nim samym i jego otoczeniu. Jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.
W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: Pedagoga” (235921), „Animatora czasu wolnego młodzieży (pracownik młodzieżowy) (235916), „Pozostałych specjalistów do spraw społecznych” (263590), „Wychowawcy w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego, wychowawczych i opiekuńczych oraz instytucjach pieczy zastępczej” (235914), „Asystenta rodziny” w ramach wspierania systemu pieczy zastępczej (341207), „Pozostałych pracowników wsparcia rodziny, pomocy społecznej i pracy socjalnej” (341290), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990). W przypadku posiadania przygotowania pedagogicznego, absolwent może także wykonywać zadania „Pedagoga szkolnego” (235912), „Wychowawcy w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego, wychowawczych i opiekuńczych oraz instytucjach pieczy zastępczej” (235914). Dodatkowo, po uzyskaniu szczegółowych uprawnień z zakresu zarządzania placówkami, może także wykonywać zadania „Kierownika placówki wsparcia dziennego” (134105), „Dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej” (134107).
Absolwent może być zatrudniony w instytucjach, organizacjach i placówkach działających na rzecz różnorodnych środowisk społecznych w zakresie edukacji, opieki, pomocy społecznej, sądownictwa, administracji lokalnej, zdrowia, przeciwdziałania uzależnieniom, kultury i turystyki, ośrodkach szkolno-wychowawczych, hospicjach, fundacjach i stowarzyszeniach, domach dziecka, instytucjach wsparcia rodziny.
Specjalność Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej
Absolwent tej specjalności Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej zna i rozumie w pogłębionym zakresie teorie opieki i terapii pedagogicznej oraz rozwinięte modele diagnozowania potrzeb rozwojowych, w tym edukacyjnych jednostki i grupy społecznej, a także twórczo je adaptuje na potrzeby działań praktycznych. Potrafi opracować narzędzia diagnostyczne i zastosować w praktyce pedagogicznej narzędzia standaryzowane. Posiada kompetencje do organizowania procesu opieki i wychowania oraz projektowania i prowadzenia procesu terapii pedagogicznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna podstawy prawne oraz etyczne pracy pedagoga. Jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.
W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: Pedagoga” (235921), „Pedagoga szkolnego” (235912), „Wychowawcy w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego oraz instytucjach całodobowej socjalizacji, opieki i pieczy zastępczej” (235914), „Dziennego opiekuna małego dziecka” (531108), „Opiekuna dziecięcego” (325905), „Opiekuna osoby starszej” (341202) w domach opieki senioralnej, oraz „Asystenta rodziny” w ramach wspierania systemu pieczy zastępczej (341207), „Pozostałych pracowników wsparcia rodziny, pomocy społecznej i pracy socjalnej” (341290), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990). Po uzupełnieniu wiedzy, umiejętności i kompetencji określonych w standardach kształcenia nauczycieli w drodze kształcenia podyplomowego, także na stanowisku „Nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej” (235909) zatrudnionego w przedszkolach, szkołach i placówkach wsparcia dziennego. Ponadto jest przygotowany do pracy w organizacjach pozarządowych działających na rzecz opieki i terapii osób czasowo lub trwale niesamodzielnych w społecznym funkcjonowaniu.
Po uzyskaniu szczegółowych uprawnień z zakresu zarządzania placówkami, może także wykonywać zadania „Kierownika placówki wsparcia dziennego” (134105), „Dyrektora ośrodka adopcyjnego (134106), „Dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej” (134107) oraz zadania zawarte w grupie zawodów „Pozostali kierownicy w instytucjach edukacyjnych (134590).
Specjalność Edukacja artystyczna z animacją kulturową
Absolwent tej specjalności Edukacja artystyczna z animacją kulturową studiów dysponuje pogłębioną wiedzą o procesach edukacji dorosłych. Posiada kompetencje w zakresie prowadzenia badań naukowych (w tym badań jakościowych – biograficznych), a także samodzielnej i twórczej aktywności w różnych obszarach działalności edukacyjnej na rzecz osób dorosłych. Dysponuje interdyscyplinarną, uporządkowaną wiedzą dotyczącą procesów rozwoju dorosłych. Ma teoretyczne przygotowanie o charakterze andragogicznym i gerontologicznym zorientowane na działalność wspierającą rozwój człowieka dorosłego w różnych obszarach jego funkcjonowania. Ma zaawansowaną i uporządkowana wiedzę z zakresu coachingu. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu gerontologii społecznej i poradnictwa dla dorosłych. Potrafi w twórczy sposób wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce i jest przygotowany między innymi do: diagnozowania środowiska życia człowieka dorosłego, planowania i realizacji projektów edukacyjnych, kreowania różnorodnych środowisk edukacyjnych, prowadzenia szkoleń i treningów dla dorosłych, wspierania dorosłego w rozwoju w obszarze życia codziennego, rodzinnego, zawodowego, edukacyjnego, społecznego, głównie poprzez działania z zakresu coachingu. Potrafi pracować w zespole o charakterze interdyscyplinarnym, przyjmować i wyznaczać zadania. Ma pogłębioną świadomość własnego rozwoju i dysponuje kompetencjami w zakresie tworzenia własnego warsztatu zawodowego. Jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.
W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: Pedagoga” (235921), „Animatora kultury” (343901), „Pedagoga animacji kulturalnej” (235911), „Instruktora amatorskiego ruchu artystycznego” (235501), „Animatora czasu wolnego młodzieży” (235916), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990), a w przypadku posiadania przygotowania pedagogicznego, może także wykonywać zadania „Nauczyciela muzyki w placówkach pozaszkolnych” (235401), „Pozostałych nauczycieli sztuki w placówkach pozaszkolnych” (235590).
Po uzyskaniu szczegółowych uprawnień z zakresu zarządzania placówkami, może także wykonywać zadania „Kierownika centrum rozrywki dla dzieci” (134101), „Kierownika domu kultury” (143105), „Pozostałych kierowników w instytucjach edukacyjnych” (134590). Potencjalnymi miejscami zatrudnienia są publiczne, pozarządowe i niepubliczne placówki upowszechniania kultury i sztuki, w tym pałace dla młodzieży, domy kultury, centra kultury i sztuki oraz rozrywki dla dzieci i młodzieży, także wydziały kultury i sztuki w organach administracji publicznej.
Zasady przyjęć
Dla absolwentów studiów pierwszego stopnia (licencjackich) ukończonych na kierunkach: humanistycznych, społecznych, edukacja techniczno-informatyczna, edukacja artystyczna oraz dla absolwentów studiów magisterskich drugiego stopnia i jednolitych magisterskich ukończonych na kierunkach humanistycznych i społecznych.
Kandydaci będą kwalifikowani na podstawie oceny z dyplomu licencjackiego lub magisterskiego.
Studia od II semestru będą realizowane w ramach specjalności. W trakcie elektronicznej rekrutacji kandydat wskazuje preferowaną przez siebie specjalność.
Co dalej?
Kontakt dla kandydata
E-mail: rekrutacja.wnow@uni.lodz.pl
Telefon: (42) 665 57 20